سران قوا در یکم تیرماه 1405 مصوبه‌ای را تایید کردند که بر اساس آن تمام قراردادهای اجاره مسکونی که تا پایان سال جاری منقضی می‌شوند، در صورت درخواست مستاجر، به مدت یک سال و با سقف افزایش حداکثر 25 درصد در سراسر کشور تمدید خواهند شد.

بر اساس این مصوبه، مراجع قضایی نمی‌توانند صرفا به دلیل پایان مدت قرارداد، حکم تخلیه صادر کنند.
نکته ایی که هست ، این مصوبه عمدتا شامل قرارداد های رسمی ثبت شده مثل قرارداد سامانه خودنویس و کاتب می باشد. درباره شمول قراردادهای دستی، توصیه می شود با مراجع قضایی یا اداره راه و شهرسازی استان مربوطه مشورت شود.

چهار استثنای مصوبه

مصوبه در چهار حالت اعمال نمی‌شود:

  • مالک پروانه تخریب، نوسازی یا تعمیرات اساسی از مراجع ذی‌صلاح داشته باشد
  • ملک به صورت رسمی و قطعی به فروش رفته باشد (مستاجر حداکثر 2 ماه فرصت تخلیه دارد)
  • نیاز موجر به ملک برای سکونت شخصی توسط مرجع قضایی صالح احراز شود
  • مستاجر در پرداخت اجاره‌بها کوتاهی کرده و به موجر خسارت قابل توجه وارد کرده باشد

این مصوبه تا پایان سال 1405 اعتبار دارد. موجران و مستاجران می‌توانند برای پیگیری ابهامات به اداره کل راه و شهرسازی استان خود مراجعه کنند.

منبع: وزارت راه و شهرسازی / خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط :

آموزش ثبت نام وام مستاجری در سال 1405